Як заготовити силос і сінаж на які заслуговують корови
Сьогодні питанню кормозаготівлі приділяють багато уваги у рамках тематичних заходів, семінарів та приватних консультацій. Проте, на практиці, цей процес усе ще має два слабких місця — логістика (транспортування від поля до місця зберігання) та технологія закладання кормової маси (швидке перекривання доступу кисню для забезпечення початку процесу консервації).
І якщо питання логістики кожне господарство вирішує по-своєму (одні сіють близько до ферми, інші купляють продуктивні комбайни та об’ємні силосні причепи), то розрівнювання і трамбування кормової маси залишається все ще відкритим. З цією метою більшість підприємств використовує тракторну техніку, але в існуючій ситуації це можна назвати не ідеальним рішенням, а, радше — тимчасовою «латкою».Трамбування корму в силосній ямі розпочинається з розрівнювання
Необхідними умовами для забезпечення швидкого початку процесу розвитку бактерій є не тільки оперативне наповнювання силососховища, а й оптимальне ущільнення кормової маси.
Коли ми подаємо до силосної траншеї масу зі швидкістю 100 т/год, то маємо розуміти, що цю кількість потрібно якомога швидше розрівняти. Одразу слід зауважити, що за високої подачі маси в яму, питання її розподілення є більш пріоритетним, ніж подальше ущільнення (адже на практиці, якщо вона розподілена на шари 10-15 см, то й ущільнити її неважко). І в цьому ключі досить часто фермери одразу зустрічаються з проблемою — домогтися рівного шару маси дуже важко. Особливо це стосується закладання люцернового чи злакового сінажу, які, на відміну від кукурудзяного силосу, менш сипучі та важко піддаються розсуванню. Тож, коли оператор розрівнює траву традиційним способом, заходячи у масу відвалом, то вона починає чинити супротив і трактор в якийсь момент може зупинитися і колесами закопатися в вже ущільнену масу. Щоб уникнути закопування тракторист вимушений зменшувати супротив на трактор і підіймати відвал вгору. В результаті підняття відвалу в гору шар маси під ним збільшується і збільшується, що призводить до витрати додаткового часу на розрівнювання.
- Такий варіант не є рішенням, оскільки в результаті ми отримуємо шари не у 10-20 см (які є оптимальними для ущільнення), а у 30-40 см (іноді навіть у 60 см). Чому? Річ у тім, що піднявши лопату та наїхавши на шар, трактор підіймається ще вище, чим і робить без того великий шар ще більшим. Далі ми починаємо його трамбувати та утворюємо так звану «повітряну подушку», яка не трамбується, а навпаки після проїзду трактора втягує кисень в себе, не забезпечуючи потрібних анаеробних умов.
- Інший варіант — зменшити швидкість потоку маси у траншею. У цьому випадку ми справді можемо більше уваги приділити розрівнюванню, зменшуючи та вирівнюючи шари. Втім, виникає інше питання — за більш повільного заповнення ями ми не можемо забезпечити швидке перекривання шарів маси й, як наслідок, знову ж таки матимемо довгий по часу контакт маси з повітрям і як результат - низьку якість корму.
Зараз для рівномірного розподілення силосної маси господарства почали використовувати потужні фронтальні навантажувачі з шарнірною рамою, оснащені силосними вилами, які захоплюють набагато більший об’єм, ніж відвал. Вила 3-5 м завширшки можуть за прохід розрівняти понад 15-20 м3 за розподілення кукурудзяного силосу, але на трав’яних масах ми все одно бачимо той самий результат — ні вила, ні відвал не дозволяють швидко досягти достатньо рівного і невисокого шару.
Для правильного розподілення сінажу фахівці радять використовувати активні барабанні розподілювачі сінажних мас. Це обладнання внаслідок дуже швидкого обертання великого барабана зі спеціальними лопатями, що розташовані під потрібним кутом, забезпечує рівномірне розподілення скошеної трави на рівні за товщиною шари (висотою від 5 см). До того ж під час розрівнювання проходить розпорошування спресованих у процесі транспортування (або під час подрібнення сінажним причепом) грудок трави, перемішування маси з різною вологістю та рівномірне викладання у шарі для оптимального ущільнення.Технологія трамбування силосу та сінажу
Не менш важливим є процес трамбування. Якщо ми дотрималися технології та правильно розподілили масу на рівні шари, то трамбування колесами трактора, в принципі, виступає доволі ефективним рішенням. Але тут також потрібно враховувати декілька важливих нюансів.
■ Доволі часто для пришвидшення швидкості трамбування підприємства використовують спарені колеса, мовляв: «За один прохід трактор може брати понад два метри силосної маси за раз». І візуально це, дійсно, виглядає ефективно та гарно, втім, насправді є не зовсім правильним рішенням — ми трамбуємо масу тільки згори, а знизу вона залишається недостатньо ущільненою. Річ у тому, що спарені колеса розроблені і використовуються для того, щоб зменшити тиск на ґрунт під час польових робіт, а на ямі ми, навпаки, зацікавлені у створенні більшого тиску.
■ Якщо ж у господарства є бажання трамбувати масу тільки трактором, то потрібно поставити максимально вузькі колеса та якомога вище підняти в них тиск. Але знову ж таки, це також не назвеш оптимальним рішенням, оскільки навіть за умов використання важкого трактора, ми повинні розуміти, що ці агрегати виготовляють здебільшого під польові роботи, а відповідно, розподіл ваги у них збалансований таким чином, щоб максимально зменшити тиск на ґрунт, забезпечивши оптимальне зчеплення коліс з поверхнею під час оранки чи сівби та зменшити їх пробуксовування. Крім того, і ширина коліс не буде достатньо широкою для швидкого процесу ущільнення оскільки за один проїзд можна буде ущільнити ширину до 1500 мм.
Чудове рішення щодо питання трамбування знайшли європейські підприємства, які з роками дедалі активніше використовують обребрені котки для ущільнення силосних мас.
- По-перше, це обладнання створює тиск у декілька разів більший, ніж колесо трактора.
- Другий момент — ця техніка універсальна, оскільки нею можна трамбувати як траву, так і кукурудзяний силос.
- По-третє, за рахунок своїх ребер, котки ефективно видаляють повітря з маси на глибині. Обребрений коток прорізає масу на глибину 5-10 см і тільки там починає трамбувати (тому, навіть якщо на по верхні маси є горб, коток його проріже та рівномірно ущільнить під ним).
- Четверта перевага — більша ширина. Якщо ми трамбуємо трактором, то у кращому випадку захоплюємо область шириною 1,5 м. Котки ж, як правило, йдуть три метри завширшки (ширше трьох метрів ущільнювальний барабан фахівці не рекомендують застосовувати), що дозволяє говорити про вдвічі швидший та ефективніший процес трамбування.
Щоб ми порекомендували купити господарству першочергово?
Для різних господарств підійде різне обладнання:
- якщо підприємство тільки розпочинає займатися молочним бізнесом, то, цілком ймовірно, що одночасно сіятиме і сінаж, і силос. Для розгортання маси підійде екскаватор чи навантажувач із відвалом, які ми, напевне, знайдемо у кожному господарстві, тому все зведеться до того, щоб надалі цю масу ефективно ущільнити. Силос буде потрібно трамбувати вже в тому ж році, а сінаж — аж у наступному. Тобто першочергова потреба у барабанному розподілювачі для сінажу відпадає, а от утрамбувати силос без котка буде дуже важко;
- звичайно, якщо підприємство все ж ставить у пріоритет заготівлю люцернового або популярного зараз злакового сінажу, то без барабанного розподілювача не обійтися. Звичайно, можна спробувати розрівняти масу відвалом, але належної якості ми не досягнемо;
- якщо ми говоримо про господарство, яке має великі виробничі масштаби та об’єми та возить силос великогабаритними машинами, то тут не обійтися без силосних вил, оскільки тоді виникає потреба швидко захопити масу та розподілити її перед трамбуванням.
Про консервацію та відкриття плівки
Трамбування не настільки важливе тоді, коли ми заготовляємо корм, як тоді, коли відкриваємо яму та починаємо його виймання. На практиці трапляються випадки, коли підприємства заготовляли силос у ямі, утрамбовували, накривали плівкою. Потім брали проби, які показували хорошу енергію в кормі. Але коли яму відкривали й починали звідти брати силос та згодовувати його — підвищення показників продуктивності у тварин господарство не спостерігало. Проблема полягає у неправильному вийманні силосу — вириваючи затрамбований корм навантажувач порушував ущільнення в масі. Керівник одного відомого підприємства порівняв це з яблуком, «яке відкушують один раз на день: тільки перший раз смакуєш свіже, а в наступні дні кусаєш вже підгнилі краї».
В комплексі потрібно розуміти наступне — для забезпечення наших тварин якісним кормом, окрім того, що ми маємо виростити та зібрати масу — нам потрібно ще оперативно його привезти (з мінімальною кількістю пилу та забруднення), правильно розподілити, ефективно та швидко затрамбувати, для герметизації сховища накрити його плівкою (боковою, нижньою і верхньою), а потім взяти різальний апарат, який би не порушував трамбування у масі, та нарізати силос на глибину від 40 до 70 см за один раз. Лише тоді ми можемо сподіватися на те, що наші корови отримали ту енергію, яку показала лабораторія.Про силосні котки
При ущільненні силосної маси рекомендується трамбувати без поспіху — за робочої швидкості до 5 км/год. Решту коток зробить сам.
Для роботи з котком ніякої спеціальної кваліфікації не потрібно. Людина, яка до того працювала з трактором на трамбуванні, взагалі не відчує змін — лише збільшиться тиск на масу та підвищиться швидкість трамбування.
Що стосується роботи з барабанним розподілювачем, то це більш складне обладнання, оскільки трава не так легко піддається розподіленню, як силос. Тому потрібно, щоб приїхали спеціалісти від компанії-постачальника і чітко навчили оператора працювати з підстінком ями та великими купами маси, щоб не затримувати процес розподілення.
Завдання господарства у цьому ключі — мінімізувати плинність кадрів. Оскільки часто траплялися випадки, коли навчали оператора працювати з розподілювачем, а наступного року на агрегаті працювала вже інша людина, яка робила свою роботу не тому, що потрібно. Хоча є багато талановитих трактористів, яких і навчати не потрібно — подивились відеопрезентацію і працюють.
Правильно застосована технологія заготівлі та виймання силосних кормів забезпечить на 100% збереження енергії та за умов правильно підібраного збалансованого раціону дозволить отримати максимальну продуктивність від кожної корови.
На сьогодні використання котків поки що важко назвати популярною тенденцією серед вітчизняних господарств. І поки це обладнання доводить свою ефективність на європейських фермах, українські тваринники продовжують здебільшого використовувати для трамбування тракторну техніку.
З одного боку цьому передує недовіра до чогось нового, а з іншого — ми завжди все робимо поспіхом. Зазвичай, перед кормозаготівлею у тваринників виникає чимало інших питань, тому перейматися питанням купівлі котка вони розпочинають безпосередньо у сезон вже перед самою закладкою. Як наслідок, обладнання у цей період вже розкуповується, а час на його виготовлення коливається у межах місяця. Підприємство вирішує відкласти питання на наступний рік, і картина повторюється.
Проте, напевне можна сказати одне — немає господарства, яке б придбало коток і не використовувало його у себе на трамбуванні, оскільки він у сумі з силосними вилами та барабанними розподілювачами формує необхідний перелік обладнання для ефективного закриття питання роботи у силосній ямі.